Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları

Bölüm Bilgileri

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı, Ağustos 2003’te kurulmuştur. Çocuk ve ergen ruh sağlığı, bebek-çocuk ve ergenlerin duygusal, davranışsal ve zihinsel sağlıklarını anlamayı ve tedavi etmeyi amaçlayan bir alandır. Bölümümüzde çocuk ve genç bireylerin sağlıklı gelişimlerini desteklemek ve yaşamlarında karşılaştıkları psikolojik zorluklarla başa çıkmalarına yardımcı olmak için yapılan klinik faaliyetlerle birlikte eğitim ve araştırma faaliyetleri de yürütülmektedir. Bölümümüzde Nisan 2006 TUS döneminde ilk araştırma görevlisinin katılımı ile aktif olarak çocuk ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanlık eğitimi verilmeye başlanmış olup, şimdiye kadar 24 uzman hekim mezun olmuştur. Bölümümüzde anabilim dalı başkanı olarak görev yapmakta olan Prof. Dr. Koray M.Z. KARABEKİROĞLU ile birlikte Prof. Dr. Gökçe Nur SAY, Doç. Dr. Yusuf Yasin GÜMÜŞ, Doç. Dr. Miraç Barış USTA olmak üzere 4 öğretim üyesi ve 13 asistan hekim görev yapmaktadır.

Eğitim

Yıl boyunca salı ve cuma günleri öğretim üyeleri, asistanlar ve tıp öğrencilerinin katılımı ile eğitici konferanslar ve makale saatleri düzenlenmektedir.

1.Yıl Asistanı:

Çocuk Psikiyatrisi asistanı ilk iki yıl içinde bir yıl süreyle Psikiyatrisi AD rotasyonunda görevlidir. Birinci yıl asistanları Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi kliniğinde ve Psikiyatri servisinde ve daha sonra da polikliniğinde öykü alma, tanı, tedavi ve hasta izleminden sorumludurlar.

2.Yıl Asistanı:

Asistanlar hasta değerlendirilmesi, tanı, tedavi ve izleminden sorumludurlar. Yine diğer bölümlerden istenen konsültasyonların değerlendirilmesinden sorumludurlar. Poliklinik hastaları ve konsültasyon istenen hastalar için gerektiğinde süpervizyon alırlar.

3.Yıl Asistanı:

Uzmanlık eğitiminin üçüncü ya da dördüncü yılında asistanlar Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları AD’da 3 aylık Çocuk Nörolojisi rotasyonunu yaparlar. Burada çocuk nörolojisi hastalarının muayene, tanı, ayırıcı tanı ve tedavisinden sorumludurlar. Uzmanlık tezlerine üçüncü yıl içinde başlarlar.

4.Yıl Asistanı:

O.M.Ü. öğretim üyelerinin gözetimi altında, asistanlar bütün Çocuk Psikiyatrisi AD kliniğinin aktivitelerinin izlenmesinden sorumludurlar. Eğitimin son yılında, asistanlar poliklinikte ayaktan, serviste yatan ve konsültasyon hastaların takibinde tüm sorumlulukları yüklenirler. Ayrıca kıdemsiz asistanların ve tıp öğrencilerinin eğitim sürecine katkıda bulunurlar.

Verilen Hizmetler

Poliklinik Hizmetleri

Anabilim dalımız 3 adet genel, 1 adet ÇÖZGER (Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporu) ve 3 adet öğretim üyesi polikliniği ile 0-18 yaş arası çocuk ve gençlere hizmet vermektedir. Genel polikliniklerimizde danışanlar yaklaşık yarım saat kadar süren bir değerlendirmeye alınmakta ve gerekli görülen durumlarda hastanın değerlendirmesi danışman öğretim üyesi ile birlikte yapılmaktadır.

Kliniğimizde değerlendirilmesi yapılan başlıca sorun alanları

Gelişimsel gerilikler (zihinsel, konuşma, sosyal beceriler vb.)

Konuşma bozuklukları (kekemelik, artikülasyon bozukluğu vb.)

Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu

Otizm spektrum bozuklukları

Öğrenme bozuklukları (disleksi, diskalkuli, disgrafi)

Depresyon, bipolar bozukluk (ilişkili olabilen intihar düşünceleri, kendine zarar verme)

Kaygı (anksiyete) bozuklukları (yaygın anksiyete bozukluğu, panik bozukluk, sosyal fobi,özgül fobiler vb.)

Uyku sorunları (gece terörü, kâbus bozukluğu, uyur gezerlik vb.)

Obsesif kompulsif bozukluk (ilişkili trikotillomani, beden dismorfik bozukluğu vb.)

Tik bozuklukları (Tourette Sendromu)

Ruhsal travmaya bağlı bozukluklar

Çocuk ihmal ve istismarı

Psikotik bozukluklar

Kişilik sorunları

Döneme özgü sorunlar (ergenlik, kimlik sorunları vb.)

Aile içi ilişki sorunları

Davranış bozuklukları

Adli değerlendirmeler

Beslenme ve yeme bozuklukları

İdrar – kaka kaçırma sorunları

Tıbbi nedenlerle açıklanamayan baş ağrısı, karın ağrısı gibi bedensel şikayetler.

Yataklı Servis Hizmetleri

Anabilim dalımıza ait yataklı servis bulunmamaktadır. Yatış yapılması gereken hastalar yetişkin psikiyatri bölümüne yatırılarak takip ve tedavi edilmektedir.

Psikometrik Ölçme ve Değerlendirme

Kliniğimizde en çok kullanılan psikometrik değerlendirme ölçme araçları Denver II Gelişimsel Tarama Testi ile Wechsler Çocuklar için Zekâ Ölçeğidir (WISC-R).

Çocukların gelişim süreçlerinin psikometrik olarak izlenmesi, normalden sapmaların erken tanınabilmesi için önemlidir. Denver II Gelişimsel Tarama Testi, 0-6 yaş grubu çocuklarda olası gelişimsel gecikmeleri belirlemek amaçlı kullanılan bir değerlendirme aracıdır. Uygulanma amacı, gelişim geriliğini belirleyerek çocuğun erken tanı ve tedavi olanaklarından yararlanmasını sağlamaktır.

Wechsler Çocuklar için Zekâ Ölçeği (WISC-R) zekâ düzeyinin belirlenmesinde önemli bir değerlendirme aracı olarak 6-16 yaş grubunda kullanılmaktadır.

Öğretim Üyeleri

  1. Prof.Dr.Koray M.Z.KARABEKİROĞLU Anabilim Dalı Başkanı
  2. Prof.Dr.Gökçe NUR SAY
  3. Doç.Dr.Yusuf Yasin GÜMÜŞ
  4. Doç.Dr.Miraç Barış USTA

Anabilim Dalına Ait İletişim Bilgileri

Poliklinik Sekreteri :3696

Departman Sekreteri :3696

Servis Sekreteri :2422

Ulaşım

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi, Çocuk Psikiyatrisi A.D.

Kurupelit/ Samsun, Türkiye

Güncelleme Tarihi: 22.11.2024